Jazyky

Údajný portrét Jana z Lichtenštejna

popis

Podobizny legendické bílé paní alias Perchty z Rožmberka (asi 1429-1476) a jejího neblahého manžela Jana z Lichtenštejna (†1473) tvoří dnes protějšky zaujímající důležité místo v narativu telčské zámecké expozice. Jak ale naznačují odlišné původní rozměry i struktura pláten, jejich spojení je druhotné, pravděpodobně sahající jen do 19. století. V roce 2017 byl během restaurování vedle autorského monogramu AH (nebo HA) těsně nad nápisem „ANNO AETATIS SUAE XX.“ navíc objeven letopočet 1545, což vylučuje tradiční identifikaci Jana z Lichtenštejna. Podobizna představuje celou figuru mladého muže v mírném natočení vlevo, přičemž zobrazení kontrapostu se projevuje nepřirozeně zvýrazněným zdvižením levého ramene. Fyziognomii charakterizují celková štíhlost, protáhlé horní i dolní končetiny a krátký krk. V poloprofilu zachycená plná bezvousá a nepříliš oduševnělá tvář s nízkým čelem je rámována rovně zastřiženými světlými vlasy. Muž je oděn v prostřihávaný kabátek s nevýrazným nařaseným límcem a manžetami, na nohou má punčochy, krátké kulovité kalhoty zdobené svisle kladenými prýmky a ploché prostřihávané boty. Tkaniny bílého a krémového tónu tak kontrastují s černým, kožešinou podšitým kabátem s širokým rovným límcem, silnými vycpávkami v ramenou a rukávy stahovanými prýmky se zlatými sponami. Ke kabátu patří černý baret s drobnými zlatými aplikami a bělostným pštrosím pérem. Důstojnost šlechtického stavu muži dodává těžký zlatý řetěz, meč zavěšený na tenkém opasku z bílé kůže a rukavice z kůže hnědé. V telčské podobizně se propojuje znalost soudobé německé malby se staršími výtvarnými tradicemi reprezentativního vladařského portrétu, jak dokládá úzký formát obrazu, ustrnulý postoj a v neposlední řadě také další signované dílo Mistra A.H. či H.A., podobizna vévodkyně Marie Burgundské z Metropolitního muzea v New Yorku.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Telč
podsbírka
Mobiliární fond Telč
typ sbírky
Malířství, kresba a grafika
autor předmětu
Mistr HA nebo AH
datace
16. století, rok 1545
lokalita/místo vzniku
Evropa, Německo nebo Čechy
rozměry/velikost
výška 201 cm, šířka 100,5 cm
materiál
Plátno
technika
Olejomalba
původ
Telč
odkazy na publikace
Radostová Šárka (ed.): Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/2, Od gotiky k manýrismu, Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2018, katalogové heslo č. 28, str. 213-216 (Filip Srovnal)
inventární číslo
T-01402a

podobné předměty