aktuálně zveřejněno 242 017 sbírkových předmětů z 208 institucí
Kabinet kuriozit, nebo také wunderkammer, kunstkomora či kunstkammer byl v době renesance a novověku způsobem sběratelství a původcem podoby muzeí - tak, jak je známe dnes. Kabinet byl nejen kusem nábytku, ale také místností s různorodými exponáty. Kromě reprezentační funkce aristokratických rodin představoval koncept všeho vědění světa, jakéhosi makrokosmu v mikrokosmu. K tomu přispěly i nové vědecké objevy Galilea Galileiho, Johannese Keplera, Reného Descarta, Isaaca Newtona a mnoha dalších. V Praze byl významným sběratelem Rudolf II. Habsburský (1552-1612), který svůj kunstkabinet shromažďoval na Pražském hradě - toto období je také označováno jako rudolfínský manýrismus. Jeho portrét z dílny Josefa Heintza st. se zachoval v mobiliárním fondu státního zámku v Třeboni. Ke sbírkovému předmětu je také připojené PDF s podrobnějšími informacemi Národního památkového ústavu o tomto díle. Rudolf II. byl po přesídlení do Prahy vášnivým sběratelem a patronem nizozemských umělců - jako Bartholomeus Spranger, Hans von Aachen, Giambologna, Giuseppe Arcimboldo, Aegidius Sadeler, Roelant Savery a Adrian de Vries. Další z jeho portrétů představují právě Arcimboldovy skice a jezdecký portrét od Adriaena de Vries a Aegidiusa Sadlera ze sbírek Národního muzea. Také se zde zachovala plaketa reprodukující kresbu Lukrécie od Albrechta Dürera, která byla součástí pražské kunstkomory Rudolfa II. Dobové prameny odhalují, že Rudolfínské sbírky byly složeny z nejrůznějších předmětů a artefaktů od umění přes přírodopis, archeologii, mineralogii až po náboženské předměty. Zejména se jednalo o skříňky plné korálů, porcelánu, perleti, ryté mosazi, matematických instrumentů, mís, konví a jantarových pohárů, pohárů z achátu, zlata a křišťálu, kamenů v mozaice, tepaných předmětů, mosazných obrázků, starodávných předmětů odlitých ve stříbře, diamantů, perel, předmětů náležejících k astronomii, soch, vzácných hodin všech druhů, cenných obrazů a preparovaných zvířat. Anachronicky si lze představit kabinet kuriozit také jako prezentaci nejrůznějšího lidského poznání své doby i dnes pomocí nových technologií. Výběr předmětů eSbírek představuje koncepci “virtuální kunstkomory”.