Jazyky

Pieta Sedmibolestná

popis

Podmalba na skle, Pieta Sedmibolestná, západní Slezsko, Jesenicko - Javornicko (Petříkov?), tzv. vitrážová (či javornická) skupina, po polovině 19. století. V centru výjevu sedící postava Panny Marie v bohatých barokizujících červených šatech se zlatým lemem na sukni, bílé nabírané rukávy. Tmavě modrý závoj spadající od zlaté koruny až na zem. Hlavu má nakloněnou vpravo, levou rukou podpírá Kristovo tělo, pravou se dotýká jeho pravé paže. K srdci míří Marii sedm mečů (sedm bolestí Mariiných). Na klíně jí spočívá tělo ukřižovaného Krista, se zlatou korunou na hlavě a bílou rouškou kolem boků. Naznačeny stopy po mučení a ukřižování. Nohy Krista visí dolů, paže má složené na hrudi. Pod výjevem na žlutém podkladu nápis: Schmerzvolle Mutter Maria (Bolestiplná matka Marie). Pozadí modré. Výjev orámován věncem z červených a červenožlutých růží. Zbytek obrazu v okrajích bílý. Rám dřevěný, černý, hladký.

instituce / organizační jednotka
Muzeum v Bruntále
podsbírka
jiná – společenskovědní
fond
Etnografie
skupina
lidové umění (plastiky, podmalby na skle)
podskupina 1
podmalby na skle
typ sbírky
Etnologické a etnografické sbírky
přírustkové číslo
1489/63
alternativní název
Pieta Sedmibolestná
autor předmětu
tzv. vitrážová skupina
datace
19. století, po polovině 19. století
lokalita/místo vzniku
Česká republika, Javornicko
rozměry/velikost
max. v.=44,5cm; max. s.=34,8cm; v.=35cm; šířka=24,5cm; rám=4,5cm
materiál
Sklo, sklo; dřevo
technika
Podmalba na skle
inventární číslo
E00002LU

podobné předměty