Jazyky

Podmalba na skle s motivem poslední večeře

popis

Svatý obraz (podmalba na skle) s motivem Večeře Páně zasazeným do na zrcadlovém pozadí naznačené niky, dole nápis "H[eilige] Abendmahl J[esu]", na horním okraji niky barevná florální dekorace, opatřeno hnědým dřevěným rámem. Podmalba na skle je technika temperové malby na sklo prováděná zastudena. Barva je nanášena ve vrstvách na rub skleněné plochy, z toho důvodu se při malbě postupuje opačně, než při klasické malbě. Jako první musí malíř namalovat to, co je zcela v popředí – detaily a kontury -, a až na samý závěr namaluje pozadí. Výsledná malba je pak oproti malířově perspektivě zrcadlově obrácená, což zejména u amatérských lidových autorů způsobuje často zrcadlové převrácení nápisů apod. Výroba lidových podmaleb se rozvíjela především v oblastech sklářských center, mnohdy tyto malby prováděli chudí lidé, kteří si tak vydělávali něco navíc ke své zemědělské činnosti. Zajímavé je, že podmalby na skle se takřka výhradně věnují pouze náboženské tématice. V jednotlivých oblastech se postupně vytvořily specifické styly, podle kterých se i dnes dá vystopovat původ konkrétního díla. V tomto případě by se mohlo jednat o dílo z Pošumaví, soudě podle stříbrného pozadí.

instituce / organizační jednotka
Muzeum Říčany
podsbírka
Historie
fond
Etnografie
skupina
Devocionálie
typ sbírky
Etnologické a etnografické sbírky
přírustkové číslo
1874/81
datace
pravděpodobně Třetina 19. století
lokalita/místo vzniku
Neznámá, možná Pošumaví
rozměry/velikost
340 x 430 mm
materiál
Sklo, dřevo
klíčová slova
lidová malba, podmalba, podmalba na skle, náboženství, poslední večeře, Ježíš Kristus, eglomisé
inventární číslo
H1856

následující předměty