Jazyky

Pieta

popis

Sousoší Panny Marie s tělem mrtvého syna položeným do klína je zajímavým zástupcem typu Piety, který vznikl na přelomu 13. a 14. století a zůstal v evropském sochařství frekventovaný až do závěru středověku. Příčinou obliby Piety byl stálý vzestup osobní zbožnosti, tj. náboženského prožívání mimo liturgii a jiné ritualizované a institucionalizované formy zbožnosti. Pieta umožňovala jednotlivci navázat na lidské úrovni komunikaci s matkou trpící pod křížem ztrátou syna a dosáhnout mystického spojení s obětovaným Spasitelem. Prvotní vertikální typ tzv. heroické piety je u hradecké sochy transformován položením Krista do „realističtější“ vodorovné polohy. Oproti parléřovským horizontálním pietám přetrvává ze staršího období poměrně subtilní stavba a tvrdá modelace Kristova těla, naopak draperie Mariina pláště svědčí o vzniku nejdříve kolem roku 1380. Vznik lze klást do západních oblastí Říše, snad do Porýní, kde měly Piety tradici už od počátku.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Hradec nad Moravicí
podsbírka
Mobiliární fond Hradec nad Moravicí
typ sbírky
Sochařství
autor předmětu
anonym
datace
14. století, 3. třetina
lokalita/místo vzniku
Evropa, západní Německo, Porýní
rozměry/velikost
výška 91 cm, šířka 69 cm, hloubka 29 cm
materiál
Dřevo
technika
Dřevořezba, polychromie, zlacení
původ
Hradec nad Moravicí
odkazy na publikace
Hana Vorlová: Gotické skulptury ze sbírek Lichnovských na zámku Hradec nad Moravicí, in: Historica. Revue pro historii a příbuzné vědy 3, 2012, s. 177-190, zde s. 180-182
inventární číslo
HM01730

následující předměty