Vojta Náprstek (1826-1894) vytvořil v domě U Halánků, kde jeho matka provozovala pivovar a vinopalnu, společenský salón, kde se nescházeli jen malíři, ale především čeští politici (F. Palacký, F.L. Rieger, F.A. Brauner, J. Grégr, K. Sladkovský), literáti (J. Neruda, S. Čech, J. Zeyer, J. Vrchlický, J.V. Sládek, K.J. Erben, B. Němcová), vědci (J.E. Purkyně, J. Studnička, J. Goll, M. Tyrš, T. G. Masaryk) a také cestovatelé (E. Holub. J. Kořenský, O. Feistmantel, P. Durdík, Ant. Stecker, E.S. Vráz aj.). Náprstek ač sám necestoval, byl velkým mecenášem nejen cestovatelů, ale všech, kteří v zahraničí šířili dobré jméno českých zemí. Jeho podpora krajanů zvláště v USA mu vynesla titul čestný konzul Amerických Čechů. Kontakty s Amerikou udržoval Náprstek od svého návratu z USA (1848-1857), kam se uchýlil po perzekuci za účast v revolučních bojích ve Vídni a v Praze. Po návratu domů (1858) začal budovat veřejnou knihovnu, kde se scházeli jeho přátelé. Od roku 1865 začaly knihovnu navštěvovat také pražské paní a dívky, které zde pod Náprstkovou patronací založily Americký klub dam, první český ženský vzdělávací spolek. Později se Náprstek rozhodl založit také průmyslové muzeum, což se mu podařilo díky štědrému odkazu matky až v roce 1873. V roce 1874 bylo muzeum s názvem České průmyslové muzeum otevřeno v provizorních podmínkách domu U Halánků. Sbírky neustále rostly především dary přátel, krajanů a cestovatelů a pozvolna se měnil charakter muzea z průmyslového na národopisné. Náprstek si získal velké renomé i jako pražský radní, protože jako zastánce pokrokových vynálezů (elektrické osvětlení města, zavedení plynu do domácností, moderní kanalizace a vodovod, zavedení telefonní sítě aj.) se snažil dostat Prahu na úroveň evropských velkoměst. Když v roce 1894 zemřel, byl jako zastánce v monarchii nepovolené kremace zpopelněn až v německé Gothě. Jeho celoživotní úsilí – muzeum – tak dodnes připomíná slavné i neznámé nadšence, kteří tvořili naši historii a s Vojtou Náprstkem shromáždili úctyhodné množství artefaktů dokumentujících život lidí na celém světě.
Milena Secká
-
Dvě ženy v pokrývkách s kulovitými nádobami na hlavách
-
Skupina dětí na oslících
-
Ženy před svými příbytky v pueblu Walpi
-
Pohled na Velký kaňon
-
Cesta k pueblu Walpi
-
Cesta do puebla Walpi
-
Skály pod pueblem Walpi
-
Matka s dítětem stojící před vstupem do domu
-
Dvě svobodné dívky na dvorku před domem
-
Muž antilopí společnosti v tanečním úboru s náhrdelníky a chřestidly
-
Domy v pueblu, uprostřed vstup do kivy (svatyně)
-
Skupina mužů (Vrázovi průvodci)
-
Vrázův povoz s koňmi při odpočinku v arizonské poušti
-
Indián Hopi nese otep kukuřice
-
Skalní útvar v arizonské poušti
-
Cesta k hopijským vesnicím
-
Hráč na flétnu - reprodukce
-
Skalní útvar v arizonské poušti připomínající strážní věž
-
Cesta do puebla Walpi
-
Kněz střílí lukem do písku při náboženském obřadu
-
Vrázův průvodce sedí nad Velkým kaňonem řeky Colorado
-
Odpočinek v arizonské poušti na cestě k indiánům Hopi
-
V arizonské poušti na cestě k indiánům Hopi
-
E.St.Vráz s hopijskými přáteli