Vojta Náprstek (1826-1894) vytvořil v domě U Halánků, kde jeho matka provozovala pivovar a vinopalnu, společenský salón, kde se nescházeli jen malíři, ale především čeští politici (F. Palacký, F.L. Rieger, F.A. Brauner, J. Grégr, K. Sladkovský), literáti (J. Neruda, S. Čech, J. Zeyer, J. Vrchlický, J.V. Sládek, K.J. Erben, B. Němcová), vědci (J.E. Purkyně, J. Studnička, J. Goll, M. Tyrš, T. G. Masaryk) a také cestovatelé (E. Holub. J. Kořenský, O. Feistmantel, P. Durdík, Ant. Stecker, E.S. Vráz aj.). Náprstek ač sám necestoval, byl velkým mecenášem nejen cestovatelů, ale všech, kteří v zahraničí šířili dobré jméno českých zemí. Jeho podpora krajanů zvláště v USA mu vynesla titul čestný konzul Amerických Čechů. Kontakty s Amerikou udržoval Náprstek od svého návratu z USA (1848-1857), kam se uchýlil po perzekuci za účast v revolučních bojích ve Vídni a v Praze. Po návratu domů (1858) začal budovat veřejnou knihovnu, kde se scházeli jeho přátelé. Od roku 1865 začaly knihovnu navštěvovat také pražské paní a dívky, které zde pod Náprstkovou patronací založily Americký klub dam, první český ženský vzdělávací spolek. Později se Náprstek rozhodl založit také průmyslové muzeum, což se mu podařilo díky štědrému odkazu matky až v roce 1873. V roce 1874 bylo muzeum s názvem České průmyslové muzeum otevřeno v provizorních podmínkách domu U Halánků. Sbírky neustále rostly především dary přátel, krajanů a cestovatelů a pozvolna se měnil charakter muzea z průmyslového na národopisné. Náprstek si získal velké renomé i jako pražský radní, protože jako zastánce pokrokových vynálezů (elektrické osvětlení města, zavedení plynu do domácností, moderní kanalizace a vodovod, zavedení telefonní sítě aj.) se snažil dostat Prahu na úroveň evropských velkoměst. Když v roce 1894 zemřel, byl jako zastánce v monarchii nepovolené kremace zpopelněn až v německé Gothě. Jeho celoživotní úsilí – muzeum – tak dodnes připomíná slavné i neznámé nadšence, kteří tvořili naši historii a s Vojtou Náprstkem shromáždili úctyhodné množství artefaktů dokumentujících život lidí na celém světě.
Milena Secká
-
Průvodce E.S. Vráze
-
Posvátná skála indiánů Hopi
-
Stádo koní u města Flagstaff
-
Na okraji Barevné pouště
-
Vrázův průvodce s koňmi u Velkého kaňonu
-
Vráz se dívá dalekohledem na Velký kaňon
-
Chlapec sedící na skalním srázu
-
Muž v klobouku a se stříbrnými ozdobami
-
Centrální prostranství v pueblu Walpi
-
Přístupová cesta k pueblu Walpi
-
Muž v tkané pokrývce
-
Koně stojící před domy v pueblu Walpi
-
Příjezd jezdců k pueblu Walpi
-
Žena tře na ručním mlýnku kukuřici
-
Muž a žena před svým domem v pueblu Walpi
-
Prehistorická puebla ve skalách v okolí města Flagstaff
-
Děti před domem v pueblu Walpi
-
Muži z puebla Walpi
-
Vrázův průvodce se svou ženou
-
Celkový pohled na skalní stěnu s obydlími pravěkých obyvatel
-
Vrázův povoz s koňmi na cestě arizonskou pouští
-
Arizonská poušť s jukami v písku
-
Děti s oslíky mezi domy v pueblu Walpi
-
Krajina kolem Velkého kaňonu
-
Matka s dítětem na terase před svým obydlím
-
Dva muži zády k objektivu
-
Muž v tanečním úboru s náhrdelníky a chřestidly
-
Vdaná žena s účesem vdaných žen
-
Skály pod pueblem Walpi
-
Skalnaté útvary v arizonské poušti
-
Vrázův povoz tažený koňmi v arizonské poušti
-
Pastevec na koni hlídá stádo krav u vody poblíž města Flagstaff
-
Pohled na Velký kaňon
-
Strom rostoucí na svahu Velkého kaňonu
-
Skály u Velkého kaňonu
-
Skály u Velkého kaňonu
-
Pohled do Velkého kaňonu řeky Colorado
-
Kněz střílí lukem do písku při náboženském obřadu
-
Železniční stanice a hotel ve Flagstaffu
-
Broskvoň v arizonské poušti
-
Vráz se dívá dalekohledem na Velký kaňon
-
Vráz u kvetoucí juky nad Velkým kaňonem
-
Na cestě k Velkému kaňonu
-
Domy v pueblu Walpi
-
Pasoucí se kůň v pouštní krajině
-
E.St.Vráz s hopijskými přáteli
-
V arizonské poušti na cestě k indiánům Hopi
-
Odpočinek v arizonské poušti na cestě k indiánům Hopi
-
Vrázův průvodce sedí nad Velkým kaňonem řeky Colorado
-
Kněz střílí lukem do písku při náboženském obřadu
-
Cesta do puebla Walpi
-
Skalní útvar v arizonské poušti připomínající strážní věž
-
Hráč na flétnu - reprodukce
-
Cesta k hopijským vesnicím
-
Skalní útvar v arizonské poušti
-
Indián Hopi nese otep kukuřice
-
Vrázův povoz s koňmi při odpočinku v arizonské poušti
-
Skupina mužů (Vrázovi průvodci)
-
Domy v pueblu, uprostřed vstup do kivy (svatyně)
-
Muž antilopí společnosti v tanečním úboru s náhrdelníky a chřestidly
-
Dvě svobodné dívky na dvorku před domem
-
Matka s dítětem stojící před vstupem do domu
-
Skály pod pueblem Walpi
-
Cesta do puebla Walpi
-
Cesta k pueblu Walpi
-
Pohled na Velký kaňon
-
Ženy před svými příbytky v pueblu Walpi
-
Skupina dětí na oslících
-
Dvě ženy v pokrývkách s kulovitými nádobami na hlavách
-
Indiáni Hopi pod pueblem Walpi
-
Portrét svobodné dívky z puebla Oraibi
-
Dvě ženy pueblanských indiánů
-
Tanečníci při Hadím tanci v pueblu Oraibi
-
Cesta pro vodu k pramenům
-
Sedící žena
-
Shromáždění indiánů k Hadímu tanci
-
Skupina osob na střeše domu
-
Vstup do kivy (svatyně)
-
Tři ženy v přehozech nesou na hlavě v kulovitých nádobách vodu
-
Indián Hopi nese otep kukuřice
-
Slavnosti sklizně v pueblu Oraibi
-
Čtyři ženy, dvě s nádobami na hlavách
-
Žena kojící dítě
-
Repro zapaspartované kresby
-
Vstup do kivy (svatyně) Hadí společnosti
-
Tanec Hopiů doprovázený hrou na píšťaly
-
Starý muž kouřící cigaretu
-
Muž s lukem a šípy v ruce
-
Žena s dítětem na zádech
-
Žena zahalená v květovaném šátku
-
Skupina tří mužů a tří žen
-
Tři ženy s nákladem v ranci
-
Dva běloši mezi indiány Hopi
-
Svobodná dívka
-
Tři ženy
-
Jezdci mezi vysokými skalami