Jazyky

Zlatostříbrná podmalba na skle

popis

Svatý obraz vytvořený technikou podmalby na skle s motivem sv. Jana Nepomuckého a zpovídající se královny Žofie. Podmalba na skle je technika temperové malby na sklo prováděná zastudena. Barva je nanášena ve vrstvách na rub skleněné plochy, z toho důvodu se při malbě postupuje opačně, než při klasické malbě. Jako první musí malíř namalovat to, co je zcela v popředí – detaily a kontury -, a až na samý závěr namaluje pozadí. Výsledná malba je pak oproti malířově perspektivě zrcadlově obrácená, což zejména u amatérských lidových autorů způsobuje často zrcadlové převrácení nápisů apod. Výroba lidových podmaleb se rozvíjela především v oblastech sklářských center, mnohdy tyto malby prováděli chudí lidé, kteří si tak vydělávali něco navíc ke své zemědělské činnosti. Zajímavé je, že podmalby na skle se takřka výhradně věnují pouze náboženské tématice. V jednotlivých oblastech se postupně vytvořily specifické styly, podle kterých se i dnes dá vystopovat původ konkrétního díla. Tato zlatostříbrná podmalba je vytvořena technikou zvanou verre églomisé, při níž dochází k vyrývání motivu do černého gravírování nazývaného švarclot. Tyto rytiny jsou následně podloženy zlatou či stříbrnou fólií. Tato technika, která byla časově i finančně náročnější, než tradiční barevná podmalba, se u nás rozvíjela zejména v bohatších sklářských regionech na Šumavě. V tomto případě se lze domnívat, že se jedná o podmalbu vytvořenou v 18. století Danielem Josefem Norbertem Preisslerem, čemuž napovídá dvojitá linka na okraji obrázku. Pokud malbu nevytvořil on sám, velmi pravděpodobně se jedná o motiv a techniku jeho tvorbou inspirované.

instituce / organizační jednotka
Muzeum Říčany
podsbírka
Historie
fond
Etnografie
skupina
Devocionálie
typ sbírky
Etnologické a etnografické sbírky
přírustkové číslo
169/80
datace
19. století
lokalita/místo vzniku
Neznámá
rozměry/velikost
145 x 114 x 1,25 mm
materiál
Sklo
inventární číslo
H1830

následující předměty