Vojta Náprstek (1826-1894) vytvořil v domě U Halánků, kde jeho matka provozovala pivovar a vinopalnu, společenský salón, kde se nescházeli jen malíři, ale především čeští politici (F. Palacký, F.L. Rieger, F.A. Brauner, J. Grégr, K. Sladkovský), literáti (J. Neruda, S. Čech, J. Zeyer, J. Vrchlický, J.V. Sládek, K.J. Erben, B. Němcová), vědci (J.E. Purkyně, J. Studnička, J. Goll, M. Tyrš, T. G. Masaryk) a také cestovatelé (E. Holub. J. Kořenský, O. Feistmantel, P. Durdík, Ant. Stecker, E.S. Vráz aj.). Náprstek ač sám necestoval, byl velkým mecenášem nejen cestovatelů, ale všech, kteří v zahraničí šířili dobré jméno českých zemí. Jeho podpora krajanů zvláště v USA mu vynesla titul čestný konzul Amerických Čechů. Kontakty s Amerikou udržoval Náprstek od svého návratu z USA (1848-1857), kam se uchýlil po perzekuci za účast v revolučních bojích ve Vídni a v Praze. Po návratu domů (1858) začal budovat veřejnou knihovnu, kde se scházeli jeho přátelé. Od roku 1865 začaly knihovnu navštěvovat také pražské paní a dívky, které zde pod Náprstkovou patronací založily Americký klub dam, první český ženský vzdělávací spolek. Později se Náprstek rozhodl založit také průmyslové muzeum, což se mu podařilo díky štědrému odkazu matky až v roce 1873. V roce 1874 bylo muzeum s názvem České průmyslové muzeum otevřeno v provizorních podmínkách domu U Halánků. Sbírky neustále rostly především dary přátel, krajanů a cestovatelů a pozvolna se měnil charakter muzea z průmyslového na národopisné. Náprstek si získal velké renomé i jako pražský radní, protože jako zastánce pokrokových vynálezů (elektrické osvětlení města, zavedení plynu do domácností, moderní kanalizace a vodovod, zavedení telefonní sítě aj.) se snažil dostat Prahu na úroveň evropských velkoměst. Když v roce 1894 zemřel, byl jako zastánce v monarchii nepovolené kremace zpopelněn až v německé Gothě. Jeho celoživotní úsilí – muzeum – tak dodnes připomíná slavné i neznámé nadšence, kteří tvořili naši historii a s Vojtou Náprstkem shromáždili úctyhodné množství artefaktů dokumentujících život lidí na celém světě.
Milena Secká
-
"Mrakodrap Flatiron Building (""Žehlička"")"
-
Arizonská poušť s jukami v písku
-
Broskvoň v arizonské poušti
-
Budova archívu
-
Bývalé opevnění starého města
-
Bůh deště Tlaloc
-
Castillo del Moro
-
Celkový pohled na město – reprodukce kresby
-
Celkový pohled na skalní stěnu s obydlími pravěkých obyvatel
-
Centrální prostranství v pueblu Walpi
-
Cesta do puebla Walpi
-
Cesta do puebla Walpi
-
Cesta k hopijským vesnicím
-
Cesta k pueblu Walpi
-
Cesta pro vodu k pramenům
-
Chlapec sedící na skalním srázu
-
Domy a obchody na náměstí
-
Domy v pueblu Walpi
-
Domy v pueblu, uprostřed vstup do kivy (svatyně)
-
Dva běloši mezi indiány Hopi
-
Dva muži zády k objektivu
-
Dvoukolové povozy
-
Dvě děti před budouvou úřadu (?)
-
Dvě svobodné dívky na dvorku před domem
-
Dvě ženy pueblanských indiánů
-
Dvě ženy v pokrývkách s kulovitými nádobami na hlavách
-
Dáma s medailonem
-
Dáma v kostkovaném
-
Dáma v plášti
-
Děti před domem v pueblu Walpi
-
Děti s oslíky mezi domy v pueblu Walpi
-
E.St.Vráz s hopijskými přáteli
-
Gejzír Giant
-
Gejzír Lone Star
-
Gejzír Old Faithful
-
Gejzír Old Faithful
-
Gejzíry Castle a Beehive
-
Hannoverská národní banka - reprodukce kresby
-
Hráč na flétnu - reprodukce
-
Háj kokosových palem
-
Indián Hopi nese otep kukuřice
-
Indián Hopi nese otep kukuřice
-
Indiáni Hopi pod pueblem Walpi
-
Jezdci mezi vysokými skalami
-
Jezírko a gejzír
-
Jupiterova terasa
-
Jupiterovy terasy
-
Kavárna v jedné z havanských ulic
-
Klobouk s malovaným emblémem bobra
-
Kněz střílí lukem do písku při náboženském obřadu
-
Kněz střílí lukem do písku při náboženském obřadu
-
Kodex Fejerváry Mayer
-
Kokosové palmy
-
Koně stojící před domy v pueblu Walpi
-
Kočár bohatého plantážníka
-
Kočár tažený jedním koněm
-
Krajina kolem Velkého kaňonu
-
Kráter gejzíru Oblong
-
Kráter gejzíru Punch Bowle
-
Lachtani na útesech Seal Rocks
-
Lickova hvězdárna
-
Matka s dítětem na terase před svým obydlím
-
Matka s dítětem stojící před vstupem do domu
-
Minervina terasa
-
Muž a žena před svým domem v pueblu Walpi
-
Muž antilopí společnosti v tanečním úboru s náhrdelníky a chřestidly
-
Muž s lukem a šípy v ruce
-
Muž s třemi dětmi před pomníkem
-
Muž v klobouku a se stříbrnými ozdobami
-
Muž v tanečním úboru s náhrdelníky a chřestidly
-
Muž v tkané pokrývce
-
Muži z puebla Walpi
-
Na cestě k Velkému kaňonu
-
Na okraji Barevné pouště
-
Na palubě parníku Monterey
-
Odpočinek v arizonské poušti na cestě k indiánům Hopi
-
Palmová alej
-
Palmová alej
-
Palmový háj
-
Pasoucí se kůň v pouštní krajině
-
Pastevec na koni hlídá stádo krav u vody poblíž města Flagstaff
-
Pohled do Velkého kaňonu řeky Colorado
-
Pohled do pasáže na Calle Obispo
-
Pohled do ulice Paseo Marti
-
Pohled do ulice s jedoucí tramvají
-
Pohled na Velký kaňon
-
Pohled na Velký kaňon
-
Pohled na budovu havanského nádraží
-
Pohled na křižovatku ulic s kavárnou
-
Pohled na náměstí s pomníkem
-
Pohled na osadu
-
Pohled na průčelí havanské katedrály
-
Pohled na starou pevnost Castello Moro
-
Pohled na starou pevnost Castello del Moro
-
Pohled přes záliv na starou sanitární stanici
-
Pohled z pobřeží na Havanský záliv