Vojta Náprstek (1826-1894) vytvořil v domě U Halánků, kde jeho matka provozovala pivovar a vinopalnu, společenský salón, kde se nescházeli jen malíři, ale především čeští politici (F. Palacký, F.L. Rieger, F.A. Brauner, J. Grégr, K. Sladkovský), literáti (J. Neruda, S. Čech, J. Zeyer, J. Vrchlický, J.V. Sládek, K.J. Erben, B. Němcová), vědci (J.E. Purkyně, J. Studnička, J. Goll, M. Tyrš, T. G. Masaryk) a také cestovatelé (E. Holub. J. Kořenský, O. Feistmantel, P. Durdík, Ant. Stecker, E.S. Vráz aj.). Náprstek ač sám necestoval, byl velkým mecenášem nejen cestovatelů, ale všech, kteří v zahraničí šířili dobré jméno českých zemí. Jeho podpora krajanů zvláště v USA mu vynesla titul čestný konzul Amerických Čechů. Kontakty s Amerikou udržoval Náprstek od svého návratu z USA (1848-1857), kam se uchýlil po perzekuci za účast v revolučních bojích ve Vídni a v Praze. Po návratu domů (1858) začal budovat veřejnou knihovnu, kde se scházeli jeho přátelé. Od roku 1865 začaly knihovnu navštěvovat také pražské paní a dívky, které zde pod Náprstkovou patronací založily Americký klub dam, první český ženský vzdělávací spolek. Později se Náprstek rozhodl založit také průmyslové muzeum, což se mu podařilo díky štědrému odkazu matky až v roce 1873. V roce 1874 bylo muzeum s názvem České průmyslové muzeum otevřeno v provizorních podmínkách domu U Halánků. Sbírky neustále rostly především dary přátel, krajanů a cestovatelů a pozvolna se měnil charakter muzea z průmyslového na národopisné. Náprstek si získal velké renomé i jako pražský radní, protože jako zastánce pokrokových vynálezů (elektrické osvětlení města, zavedení plynu do domácností, moderní kanalizace a vodovod, zavedení telefonní sítě aj.) se snažil dostat Prahu na úroveň evropských velkoměst. Když v roce 1894 zemřel, byl jako zastánce v monarchii nepovolené kremace zpopelněn až v německé Gothě. Jeho celoživotní úsilí – muzeum – tak dodnes připomíná slavné i neznámé nadšence, kteří tvořili naši historii a s Vojtou Náprstkem shromáždili úctyhodné množství artefaktů dokumentujících život lidí na celém světě.
Milena Secká
-
"Cesta kolem zátoky zvané ""Mississippi bay"""
-
"Dvoukolový vozík zvaný ""ekka"""
-
"Dáma cestující v nosítkách ""kago"""
-
"Maorská dřevořezba zvaná ""Pare"""
-
"Mořské skalisko ""Muž a žena"""
-
"Mořské skalisko ""Muž a žena"""
-
"Povoz ""zenana"" určený pro vznešené ženy"
-
"Samojská dívka s nádobou na nápoj ""kava"""
-
"Skalní útvar ""Three sisters"" v Modrých horách"
-
"Skupina sběračů palmové šťávy k přípravě nápoje ""toddy"""
-
"Skupinové foto před malovaným pozadím ve Vrázově ""ateliéru"""
-
"Sídlo fotografa J.W.Lindta "" Hermitage """
-
"Zvon ""Veliký Buddha"""
-
"Zástěrka ""guayuco"" z bavlny"
-
10 herců v zahradě
-
Absolonův hrob
-
Acacia spirocarpa s cizopasnými rostlinami
-
Adžmérské tržiště
-
Akbarův kenotaf
-
Akuse na řece Voltě
-
Albatros šelfový (Thalassarche cauta) na hnízdě
-
Alej stromů rodu Canarium (kanárník) v botanické zahradě
-
Alej stromů rodu Spathodea
-
Alej černých borovic. Maikohama
-
Aleppo
-
Aleppské náměstí
-
Altán v parku
-
Altán v zahradách královských paláců
-
Aláuddínova brána
-
Amarská ulice
-
Americká misionářská škola
-
Americká ženská misijní škola
-
Andai (?) - domorodý člun
-
Anglický klub
-
Antamok u Baguia
-
Antické zříceniny
-
Antický kamenný sarkofág
-
Antilopa ulovená účastníkem Kmunkeho výpravy a domorodými lovci (průvodci výpravy) s oštěpy a nástrahami (oka)
-
Arabský řezník na tržišti
-
Arabští vůdcové karavany
-
Araukárie na skalních terasách
-
Araukárie v botanické zahradě
-
Araši Rikaku II. jako Kató Saemon
-
Araši Rikaku III. jako Goro
-
Araši Rikan II. v 11 rolích
-
Araši Tokusaburó II. (Rikan IV.)
-
Araši Tokusaburó II. jako Ogata Rikimaru
-
Areál
-
Areál na X. přeborech
-
Areál zábavy
-
Areály
-
Areály s osvětlením
-
Arizonská poušť s jukami v písku
-
Arkýřové verandy
-
Arménka z Achalciche
-
Asante, hlavní město Kumase
-
Asao Okujama III. jako Mawaši otoko Kjúšiči
-
Astronomická observatoř Džantar Mantar
-
Atletický stadion
-
Ato
-
Audienční dvorana sultána Akbara
-
Australší osadníci
-
Austrálské dítě
-
Auto výpravy knížete Schwarzenberga projíždí kolem lvů, odpočívajících pod stromem
-
Autokar
-
Autokar a povozy
-
Autokary a chodci
-
Automobil Machulkovy výpravy v osadě
-
Automobil Schwarzenbergovy expedice s návnadou na laně a kolem lvi
-
Automobily
-
Automobily a rikši
-
Automobily v poušti
-
Awazu no seiran
-
Ašantský královský majordomus
-
B. Machulka na lodi „Vienna“, zakotvené v přístavu Brindisi
-
B.Machulka a R.Štorch s fezy na hlavách slaví Vánoce u stromečku v Tripolisu
-
B.Machulka a příslušník francouzské cizinecké legie s ulovenou zvěří - fosa Cryptoprocta ferox, dva lemuři
-
B.Machulka a zaměstnanec jeho výpravy s třemi muži kmene Bambuti
-
B.Machulka s dalším mužem sedí na židli u malého stolku na dvoře domu, kouří vodní dýmky, Machulkovi leží u nohou pes
-
B.Machulka s mužem kmene Bambuti, který drží luk a šípy
-
B.Machulka s muži kmene Bambuti
-
B.Machulka s neznámou ženou v evropských šatech a s domorodým vějířem ve tvaru praporku stojí na palubě lodi
-
B.Machulka s neznámou ženou v evropských šatech a s domorodým vějířem ve tvaru praporku stojí na palubě lodi
-
B.Machulka s příslušníky kmene Bambuti u svého nákladního automobilu
-
B.Machulka s příslušníky kmene Bambuti u svého nákladního automobilu
-
B.Machulka s tropickou přilbou na hlavě a s puškou s dalšími muži s puškami
-
B.Machulka s třemi ženami Bambuti
-
B.Machulka se psem ležícím mu u nohou v pokoji
-
B.Machulka se psem u nohou stojí před závěsným kobercem
-
B.Machulka se ženami kmene Bambuti
-
B.Machulka ve společnosti dalších pěti mužů sedí na židlích v zahradě
-
B.Machulka, baron H.Descallar a muž s vyškrábaným obličejem držící na vodítku psa
-
Baalbek
-
Bagdád
-
Bagdádská ulice
-
Bakchův chrám