Jazyky

Madona z Ústecka

popis

Madona neznámého severočeského původu se po druhé světové válce a po vysídlení německého obyvatelstva dostala do souboru sebraného Alfrédem Pifflem. V letech 1953–2008 byla uložena na zámku Hrubý Rohozec a dnes je vystavena ve Velkém Březně. Drobnější socha reprezentuje tradiční kompoziční typ stojící Panny Marie s Ježíškem – královny nebes, frekventovaný ve středověkém sochařství od 13. století. Ikonografickou zajímavostí jsou červené korále v polychromii obou postav. Ve středověku bylo poměrně běžnou praxí věšet dětem korál na krk jako ochranu proti zlým silám. Od 14. století se s tímto motivem setkáváme na zobrazení Madon. Korál barvy krve je zároveň připomínkou Kristova utrpení a vykupitelské smrti a může poukazovat na Spasitelovu lidskou přirozenost (nosil na krku korál jako ostatní děti). Na Madoně ve Velkém Březně je ochranný moment nezvykle zdůrazněn, když se korál objevuje i na zápěstích Ježíška a na krku Panny Marie.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Velké Březno
podsbírka
Mobiliární fond Velké Březno
typ sbírky
Sochařství
datace
15. století, konec
lokalita/místo vzniku
Evropa, střední, Čechy, severní
rozměry/velikost
výška 89 cm
materiál
Dřevo
technika
Řezání, polychromie, zlacení
původ
neznámý, pochází z poválečného sběru Alfréda Piffla
odkazy na publikace
Ottová, Michaela, Katalogová hesla, in: Gotické umění na Ústecku, Litoměřice - Ústí nad Labem 2013, str. 28
inventární číslo
VB08787

podobné předměty