Jazyky

Portrét Mechtildy Lichnovské

popis

Portrét kněžny Mechtildy Lichnovské. Olej na plátně, Oskar Kokoschka (1886-1980) 1916. Signováno vlevo dole "OK". Na napínacím rámu vzadu štítek s nápisem: "O. Kokoschka, Fürstin Lichnowsky". Tamtéž další provenienční a evideční štítky, mj. štítek Národní galerie v Praze, který se váže k výstavě v Moskvě v roce 1978. Obraz byl v roce 1966 restaurován. Rámováno (aktuálně přerámováno v rámci výstavy: Obrazy v mysli, mysl v obrazech. Brno 2011, na fotografii zachyceno ještě ve starším rámu, který byl zřejmě pořízen v rámci restaurování v r. 1966 či moskevské výstavy). Kněžna Mechtilda Lichnovská (1879-1958), manželka diplomata Karla Maxe VI. knížete Lichnovského (1860-1928), spisovatelka a sběratelka výtvarného umění, udržovala úzké vztahy s mnohými známými literáty a výtvarnými umělci, např. Theo von Brockhusenem, Willi Geigerem, Paulem Shad-Rossou a Waltrem Leistikowem. Do evropských dějin umění však vstoupila zejména jako aktérka skvostné podobizny namalované na podzim roku 1916 Oskarem Kokoschkou. Teprve krátce je známa Kokoschkova přípravná kresba z neznámé soukromé sbírky, koncipující kněžninu podobiznu (WEIDINGER, Alfred: Oskar Kokoschka Träumender Knabe - Enfant terrible. Hg. Agnes Husslein-Arco, Alfred Weidinger. Belvedere, Wien, 2008. s. 256). Kněžna je na ní zachycena v interiéru, sedící na nízkém taburetu, v prstech pravé ruky, položené v klíně, svírá právě otevřenou obálku s lístkem dopisu, druhou ruku v úvahách vztahuje ke spánku. Ve finálním díle však malíř vyvedl kněžnu z interiéru do plenéru, pod širé nebe. Vyšla si sem prostovlasá, v růžových letních šatech s nenuceným výstřihem a krátkými rukávy. Nezabývá se ničím konkrétním, jen se posadila do trávy a přemýšlí, pohroužená sama do sebe, ze skici zůstalo přemýšlivé gesto levé ruky přikládané ke skráni. Po formotvorné stránce již Kokoschka zcela rezignoval na konturu, tvary formuluje a hněte výhradně za pomoci pastózních barevných ploch, rytmizovaných krátkými, prudkými údery štětcem. Jako v kameji vystupuje z pozadí zrůzněného studenými valéry zelení a modří dotýkaných černí dvoutřetinová figura ženy, v prostoru a dynamické koloristice teplých, světlých barev s převažujícími tóny červené, růžové a okru naléhavě vysunutá co nejblíže k divákovi. Intenzivní sluneční světlo zleva dramaticky rastruje hedvábnou látku oděvu a růžovými pablesky lichotí poněkud hranaté tváři a pleti ženy, která sice již ztratila dívčí půvab, ale jejíž kvalita tkví v hodnotách jejího ducha. Portrét kněžny Mechtildy Lichnovské, spolu s dalším Kokoschkovým obrazem Vězeň z roku 1914 (inv. č. HM 922), který byl rovněž v majektu kněžny, patří k nejcennějším dílům moderního umění ve sbírkách Národního památkového ústavu.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Hradec nad Moravicí
podsbírka
Mobiliární fond Hradec nad Moravicí
typ sbírky
Malířství, kresba a grafika
autor předmětu
Kokoschka, Oskar (1886-1980)
datace
20. století, rok 1916
lokalita/místo vzniku
Evropa, Německo - Berlín
rozměry/velikost
výška 107,9 cm, šířka 82,5 cm, výška 125,2 cm (s rámem), šířka 100 cm (s rámem)
materiál
Plátno, dřevo
technika
Olejomalba, rámařské práce
původ
Hradec nad Moravicí
odkazy na publikace
KOLÁŘOVÁ, Eva: Vznik a vývoj zámecké obrazárny knížat Lichnovských. Strojopis. Pracovní verze katalogu zámecké obrazárny knížat Lichnovských. Strojopis. Uloženo: sbírka dokumentačních fondů NPÚ ÚOP v Ostravě. Ostrava, 2005. s. 79.
inventární číslo
HM00921

následující předměty