aktuálně zveřejněno 242 872 sbírkových předmětů z 210 institucí
Olejomalba na plátně z 60. – 70. let 16. století nizozemské provenience. V Telči uchovávaný portrét mladé ženy v nákladném, bohatě zdobeném oděvu. Původní určení, že jde o podobiznu Kateřiny z Hradce (kolem 1577–1602/1604), dcery Zachariáše z Hradce (1527/1528–1589) a jeho druhé ženy Anny Hedviky ze Šlejnic (?–1594), bylo později badateli přehodnoceno. Zejména věk portrétované ženy dává za pravdu názoru, že jde pravděpodobněji o portrét Anny ze Šlejnic a datace by snad směřovala k datu její svatby se Zachariášem roku 1576. Ani toto tvrzení však není konečné. Výjimečné malířské kvality díla společně s ryze italským oděvním stylem signalizují, že se nutně nemusí jednat o Annu ze Šlejnic, ač byla manželkou jednoho z nejbohatších velmožů českého království, nýbrž o šlechtičnu pocházející z nejvyšších kruhů evropské aristokracie. Absence pokrývky hlavy, poměrně nízký věk portrétované, stejně jako nepříliš velký rozměr plátna nasvědčují, že vznik portrétu souvisí se soudobou zásnubní praxí. Přestože odění podle pramenů a analogií odpovídá dobové florentské módě, charakter malby nepřináleží florentskému ani italskému malířství. Je to zejména realistické, vitální „velmi tělesné“ pojetí portrétu, jež svědčí pro nizozemského malíře; dílo však připomene i francouzskou portrétní malbu. Technicky dokonalým zvládnutím iluze textury šatu, zdařilou snahou o zachycení temperamentu zpodobněné osoby a zejména mistrnou prací se světlem se telčská podobizna vymyká místní portrétní produkci. Podrobné informace v připojeném PDF.