aktuálně zveřejněno 241 761 sbírkových předmětů z 208 institucí
Olejomalba na dřevěné desce. K provenienci portrétu není mnoho známo. Do mobiliárního fondu byl získán výběrem Národní kulturní komise poté, co byl za tragických okolností při opuštění republiky v roce 1945 zanechán rodinou barona Carla von Baillou na zámku v Chanovicích. Malba zobrazuje polopostavu neznámého starého muže zachyceného z tříčtvrtečního profilu. Jeho věk určuje text zlatým písmem na pozadí vpravo nahoře: „AETATIS SUAE 66/ANNO D(OMI) NI. 1504“. Malíř soustředil své úsilí k zachycení nevzhledné stařecké tváře. Pro charakteristiku portrétovaného je příznačný studený pohled bystrých očí, které doširoka rozevřeny hledí přímo na diváka. Silně individualizovaný portrét přibližuje osobnost muže, který, ač drobný konstitucí, vyniká odhodlaností a neústupností. Stařecká odpudivost způsobená především absencí krku, ukazuje spíše na onemocnění portrétovaného a zůstává vzdálena dobové zálibě v zobrazování ošklivosti. Datace obrazu na základě uměleckohistorických hledisek se s datací zaznamenanou v obraze zásadně rozchází. Kromě pokročilosti portrétního umění svědčí také zobrazený typ okruží, módního límce, pro pozdější datování. Hypoteticky tak můžeme uvažovat o poškození nápisu v minulosti a jeho nesprávné rekonstrukci restaurátorem. Jako nejjednodušší a z datačního hlediska nejvhodnější se jeví záměna šestky za nulu. Tím se vzdalujeme od datace v obraze, tedy roku 1504, o šedesát let dále k roku 1564. V této době je již oprávněné vznik portrétu předpokládat a to patrně v oblasti jižního Německa. Portrétní styl ukazuje poučení tvorbou Hanse Holbeina mladšího. K identifikaci zobrazené osoby ukazuje rodový znak na prstenu, který čeká na své určení. Podrobné informace v připojeném PDF.