Jazyky

Epitaf s výjevem Ukřižování

popis

Deskový obraz z konce 15. století, provedený temperovou malbou na křídovém podkladu na dřevě potaženém plátnem, doplněn zlacením. Dubový rám se slepým kružbovím v horní části pochází až z 19. století. Deskový obraz s ústřední postavou ukřižovaného Krista na kříži tvaru T. a protější epitaf s námětem Assumpty mezi sv. Kateřinou a sv. Bartolomějem (také publikováno na e-sbírkách) se původně nalézaly v kapli zámku v Protivíně. Zde byly někdy kolem poloviny 19. století zvětšeny a nově zarámovány, aby byly spolu se středním manýristickým obrazem Klanění Tří králů sestaveny do podoby triptychu zvaného v literatuře jako Protivínská archa. Po pozemkové reformě byl tento oltář rozebrán, deskové obrazy byly roku 1923 přeneseny na Hlubokou a umístěny v zámecké kapli. V literatuře tak bývají obě desky uváděny společně a jsou často označovány nepřesným souhrnným názvem Epitaf hlubocký. Stylovou rozdílností desek s Ukřižováním a s Assumptou lze jednoznačně vyloučit předpoklad, že obě malby náleží k jedné dílenské produkci, nebo že mohly původně dokonce tvořit jeden oboustranný obraz. Proti tomu hovoří také odlišná původní funkce obou obrazů. Zatímco votivní obraz Ukřižování s klečícím donátorem mohl být pravděpodobně součást většího, pravděpodobně pašijového cyklu, je druhá deska Assumpty svým spojením s nápisem, jmenujícím zobrazeného donátora včetně data úmrtí, typickým příkladem epitafu, který v takovéto podobě často fungoval samostatně. Navíc u desky s Ukřižováním je pravděpodobné, že byla pro novodobou kompilaci v 19. století po stranách seříznuta (nápadné je to zejména u postavy koně na levé straně). Lze také předpokládat, že obraz nebyl původně určen pro české prostředí. Četné výtvarné paralely lze nalézt ve Vestfálsku, především v okruhu Mistra oltáře z Liesborn. Tyto vztahy se projevují v kompozici, typice postav a obličejů, bohatých kostýmech včetně neobvyklých pokrývek hlavy. Vestfálsko tak lze považovat za oblast vzniku tohoto díla. Podrobné informace v připojeném PDF.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Hluboká nad Vltavou
podsbírka
Mobiliární fond Hluboká nad Vltavou
typ sbírky
Malířství, kresba a grafika
autor předmětu
anonym
datace
15. století, 1480–1490
lokalita/místo vzniku
Evropa, Vestfálsko (?)
rozměry/velikost
výška 124 cm, šířka 88 cm
materiál
Dřevo, dřevo dubové (rám), plátkové zlato, plátno
technika
Tempera, zlacení, dřevořezba
původ
neznámý, kolem poloviny 19. století se stal součástí kompilace zvané Protivínská archa
odkazy na publikace
Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/1, Od gotiky k manýrismu, Šárka Radostová (ed.), Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2017
inventární číslo
HL36121

následující předměty