Jazyky

Epitaf vikáře Simona […]rösche (Panna Marie s Ježíškem mezi sv. Kateřinou a sv. Bartolomějem)

popis

Deskový obraz datovaný rokem 1486, provedený temperovou malbou na křídovém podkladu na dřevě potaženém plátnem, doplněn zlacením. Dubový rám se slepým kružbovím v horní části pochází až z 19. století. Deskový obraz s ústřední Assumptou a protější epitaf s námětem Ukřižování (také publikováno na e-sbírkách) se původně nalézaly v kapli zámku v Protivíně. Zde byly někdy kolem poloviny v 19. století zvětšeny a nově zarámovány, aby byly spolu se středním manýristickým obrazem Klanění Tří králů sestaveny do podoby triptychu zvaného v literatuře jako Protivínská archa. Po pozemkové reformě byl tento oltář rozebrán, deskové obrazy roku 1923 přeneseny na Hlubokou a umístěny v zámecké kapli. Někdy se uvádí, že pochází z hradu v Českém Krumlově, v jehož inventáři z roku 1752 je zmíněn obraz Assumpty. Dosavadní badatelské poznatky míní, že na rozdíl od protějšího výjevu s Ukřižováním je Assumpta výtvorem malíře znalého norimberského malířství vrstvy 70. a 80. let 15. století (Mistr Landauerova oltáře, dílna Michaela Wolgemuta). Podrobné informace v připojeném PDF.

instituce / organizační jednotka
Státní zámek Hluboká nad Vltavou
podsbírka
Mobiliární fond Hluboká nad Vltavou
typ sbírky
Malířství, kresba a grafika
autor předmětu
Michael Wolgemut – okruh
datace
15. století, 1486
lokalita/místo vzniku
Evropa, Franky, Norimberk
rozměry/velikost
výška 123 cm, šířka 88 cm
materiál
Dřevo, dřevo dubové (rám), plátkové zlato, plátno
technika
Tempera, zlacení, dřevořezba
původ
Český Krumlov, podle tradice pochází z hradu
odkazy na publikace
Ad unicum: umělecká díla z fondů Národního památkového ústavu. I/1, Od gotiky k manýrismu, Šárka Radostová (ed.), Hana Baštýřová, Tomáš Gaudek (co-eds.). Praha 2017
inventární číslo
HL36120

následující předměty